Triggerpoint-therapie

Triggerpoint-therapie is ontwikkeld door Janet Travell en David Simons.
Bij Triggerpoint-therapie worden door een speciale massagetechniek triggerpoints ("spierknopen") losgemaakt waardoor pijn en/of bewegingsbeperking wordt verminderd. Veel lichte spier- en gewrichtsklachten kunnen in een paar behandelingen worden opgelost maar ook chronische klachten kunnen een aanzienlijke verbetering te zien geven. Triggerpoints kunnen ontstaan door overbelasting, steeds dezelfde bewegingen
maken (muisarm, werken aan een lopende band enz.), stress of verwondingen.

Wat zijn triggerpoints
Triggerpoints zijn verkrampingen in spieren die kunnen aanvoelen als kleine harde bobbeltjes. Als gevolg van die verkrampingen wordt de doorbloeding in de spier minder, hopen afvalstoffen zich op en wordt de spier 'korter' waardoor een pijnlijk en stijf gevoel kan ontstaan. Triggerpoints geven vaak op een andere plaats pijn, dan waar de verkramping zich bevindt, zoals bijvoorbeeld spanningshoofdpijn die vaak vanuit de nek/schouder of zelfs vanuit de rug- of bekkenspieren kan komen.

Zelfhulpmethode
Triggerpoint-therapie is een behandelmethode die je na één of meerdere behandelingen, en na instructie, ook zelf thuis gemakkelijk kan toepassen, dus het is belangrijk dat je gemotiveerd bent. Er zijn verschillende hulpmiddelen waarmee je een zelfmassage eenvoudig kan uitvoeren: het meest gebruikte hulpmiddel is een massagebal, die in grootte kan variëren tussen een kleine stuiterbal en een tennisbal, afhankelijk van de te behandelen triggerpoints. Een zelfmassage kost maar een paar minuten per dag.

Irene is gediplomeerd Sportmasseur NGS (Nederlands Genootschap voor Sportmassage)
en gecertificeerd Triggerpoint-therapeut opgeleid door:
Rob Beenker (massagetherapeut) en Bonne Eigenhuis (fysiotherapeut)

Voor het gebruiken van het triggerpointplaatje heb ik schriftelijk toestemming gekregen van triggerpointboek.nl